Autoophuggeren fra Sundby Thy

OPHUGGER: Svend Pedersen kom fra Skagen til Thy i 1976. På tre timer en tirsdag blev han for 385.000 ejer af Sundby Thy autoophug

Af Klaus Madsen – 25. august 2011

SUNDBY THY: – Hvis det går ad helvede til kan jeg jo bare tage endnu en tur til Grønland og tjene penge. Sådan tænkte Svend Pedersen da han, efter at have set en annonce i avisen, i 1976 havde købt Sundby Thy Autoophug.
Annoncen fortalte, at det var i Sundby Thy ophuggerfirmaet var til salg. Svend tog til Thy en tirsdag og mødte ejeren Bent Kvejborg klokken 11. De blev enige om prisen på 385.000. Klokken 14 var handlet sluttet.
Han skulle egentlig have været på endnu en tur til Grønland. Det kom han aldrig. Han har siden 1976 boet i Sundby Thy.
Sundby Thy Autoophug lå i 1976 på Sundbyvej. I 1994 købte Svend Sundby teglværk, og siden 1996 har han drevet virksomheden der fra.

Klik på billedet for at høre Svend fortælle

Svend er uddannet maler. Han havde i nogle år drømt om at starte en ophuggervirksomhed i hjembyen Skagen. Det kunne ikke lade sig gøre. I Skagen mente man ikke, at det specielle miljø i byen kunne rumme en autoophuggervirksomhed.
I flere år arbejdede Svend på Grønland. Han var blandt andet med i tømrersjak, der bygge hytterne, der skulle rumme det tekniske udstyr til telekæden, der gjorde det muligt at kommunikere ud til Grønlands mange små samfund. Arbejdet foregik mest om sommeren. Han har dog også været med til at bygge i den strenge Grønlandske vinter. Så startede arbejdsdagene tit med at grave byggematerialerne fri af sneen.

Svend Pedersen.

Da Svend overtog Sundby Thy Autoophug kendte han ikke meget til biler. Med et lille skævt smil fortæller han, at han en gang i Skagen fik en rød Goggomobil for at tapetsere en stue. Den satte han så i stand.
Han sprang bare ud i det i Sundby. Han fik en kassekredit på 100.000. En autoophugger køber altid kontant, mens han ofte må give kredit til kunderne, der altid har været både mekanikere og private. Kassekreditten blev hurtig brugt. Der blev brug for handelstalentet, og en fast tro på, at det skal lykkes. På det man kalder “den hårde måde” lærte han hurtigt at kigge efter det der senere kan sælges.

Svend kontrollerer en af de mange hundrede døre på lageret.

I teglværkets tørreovne hænger bildøre i lange rækker.

De første år gik turen ofte til Tyskland for at købe brugte og skadede biler. Han startede tidligt om morgenen, og når han sidst på dagen var tilbage i Thy skulle dagens arbejde laves om aftenen. Det gav mange lange dage. Efter murens fald, og åbningen mod Østeuropa blev det mindre lønsomt at købe biler i Tyskland. Efterspørgslen blev større og priserne på gamle tyske biler steg. Det er kun helt specielle modeller han køber i Tyskland.

Nu køber han skadede biler af forsikringsselskaberne. Det foregår over nettet. Forsikringsselskaberne lægger billeder og oplysningerne om ud på deres hjemmeside. Det danner grundlag for handlen.
Der er skrotpræmie for at aflevere “private” biler til ophuggeren. Disse biler udgør også en del af virksomhedens grundlag.

En fjeder til en Mitsubishi.

Når de brugbare og salgbare dele af bilerne er afmonteret lægges delene på lager. I det gamle teglværk er der 7500 kvadratmeter under tag. På næsten endeløse rækker af hylder står motorer, skærme, døre, paneler, fjedre, drivaksler og mange andre dele. Moderne biler er proppet med af elektroniske komponenter. Det har de seneste år været en stadig større udfordring. Den samme bilmodel kan godt have forskellige elektronik. Det er derfor vigtigt, at der til delene er de helt nøjagtige oplysninger. Inden delene lægges på lager får de med  kontrol og afprøvning en kvalitetskode.
Kvaliteten af delene fra Svends firma er underlagt ISO 9001:2008 certifikation og firmaet kontrolleres af klassifikationsfirmaet Det Norske Veritas.
Der er umuligt at have alt på lager. Sundby Thy Autoophug er en af godt 40 autoophuggere, der har et fælles internetbaseret lager. En kunde kan godt bestille og købe en del hos Svend og opleve, at fragtmanden næste dag kommer med en pakke fra en ophugger på Sjælland.

I teglværket er mursten, og sidst molersten, er byttet ud med tusindvis af brugte autodele.

Miljøet betyder meget for en autoophugger. Når en bil skrottes bliver den først miljøbehandlet. Det flyder ikke med olie og andre væsker på gulvene i værkstederne i Sundby. Vædskerne er fjernet inden arbejdet med at afmontere de brugbare dele begynder. Når de brugbare dele af bilen er fjernet stilles bilen på indhegnede områder ved det gamle teglværk. Ingen biler stilles ud før de er miljøbehandlet. “Bilvragene” sælges til genbrug.
Svend er medlem af brancheforeningen Dansk Autogenbrug. I foreningen lavede man, inden lovgivningen blev strammet, miljøregler. Så var man på forkant med udviklingen.

Svends søn, Morten, med en Opel Corsa fra 1999….

….de brugbare, og salgbare dele afmonteres….

….bagrudeviskeren skrues af.

Svend er gift med Conny, der står for firmaets bogholderi. De har tre børn, 2 døtre på 31 og 29 og en søn på 22.
Sundby Thy Autoophug har 10 ansatte.

Kvaliteten kontrolleres af Det Norske Veritas.