Niels og “Bette Gris”

GRISEHANDLER: Mere end 900.000 grise skifter hvert år stald med hjælp fra Niels Jeppesens firma “Bette Gris”

Af Klaus Madsen – 6. januar 2011

HUNDBORG: Grisehandler Larsen i Matador havde en bil med et lille lad og en grisekasse til et par grise. Niels Jeppesen fra Hundborg har syv store moderne lastbiler til grisetransport. I november købte han to nye biler hver med plads til 780 grise i fire etager – regningen lød på 4,9 millioner kroner. Niels er ikke en mand der praler. Han er bare lidt stolt over, og glad for, at det er lykkedes at skabe en god forretning.

Klik på billedet for at se billeder og høre Niels Jeppesen fortælle

Det begyndte småt i juli 1983. Hans far, Mogens Jeppesen, havde i 1970 startet Nordthy Smågrisesalg. Arbejdet med at løfte og læsse torvegrisene på hver 30 kilo havde slidt så hårdt, at Mogens Jeppesen måtte stoppe. I et halvt års tid, inden juli 1983, havde Niels derfor arbejdet for faren. Han havde byttet arbejdet på en møbelfabrik i Nors ud med arbejdet og titlen som grisehandler. Det gik så godt, at Niels fik tilbudt at overtage firmaet, og det skete 25. juli 1983. Han var lige fyldt 20.

Niels Jeppesen

Kunderne skulle lige se den unge fløs lidt an – Niels blev hurtigt akcepteret. Fra første dag har det været den gensidige tillid, mellem Niels og de stadig flere kunder, der blev grundlaget for den positive udvikling. Det er blevet en livsstil og en hobby. Niels nyder at møde, og snakke i telefon med, mange mennesker hver dag. De sidste 10 år har han haft sin dagligdag på kontoret. Her modtager han ordre på at formidle salget af grisene mellem landmænd og flytte grisene. Han  tilrettelægger kørslen for de seks chauffører. Der går mellem 250 og 270 millioner gennem firmaet “Bette Gris”, men indtjeningen er baseret på transporten af grisene. Til at styre pengestrømmen og regnskaberne er ansat en bogholder.

Niels Jeppesen er stolt af sine moderne lastbiler. Han har en model af en Scania R500 stående på kontoret.

Det tager mange år at bygge en god forretning op. Det tager måske bare fem minutter at ødelægge den. Gennem årene har han opkøbt “naboforretninger”. Da han startede var det stort set kun i Thy han købte og solgte – og transporterede grise. Nu kører de hvide lastbiler, med den glade gris på førerhusets side, over hele Jylland og i Tyskland, hvor Niels har en kunde nær Bremen.

Der er mange små grise på kontoret.

En lørdag i 1984 havde Niels inviteret faren med på en tur til Mors, som kun Niels vidste målet for. Der stod en splinterny FIAT-lastbil, med plads til 120 grise på ladet. Der var vægt på bilen, så det blev muligt præcis at vide hvad alle grisene på læsset vejede. Niels husker stadig den svimlende pris – 333.333 kroner + moms. Han husker også hvor stolt han var over at han som 21-årig allerede var nået så langt.

Transporten af grisene foregår i moderne lastbiler. Chauffør Henning Smed Christensen gør klar i sættevognen, der med lastbilens eget vaskeudstyr gøres omhyggelig ren mellem hver transport.

Det er en selvfølge, at chaufførerne er opdateret med uddannelse og kurser for chauffører på dyretransporter. Det har altid været både et middel til at skabe en god forretning, og et mål at have det bedste “isenkram” til transport af dyr. Det er vigtigt for Niels, at reglerne for transport overholdes. Han er på branchens vegne beskæmmet over de, der ikke opfylder kravene til dyrens velfærd under transporterne. Mere end 20 gange er lastbilerne fra “Bette Gris” blevet stoppet af veterinærmyndighedernes og politiets rejsehold. Der har aldrig været nogen anmærkning til transporten af dyrene. Et par gange er en bil blevet kaldt til syn, fordi der har været for mange lys på.
Bilerne er udstyret med moderne kommunikationsudstyr. De er satellitovervågede. Der en uafvigelig regel, at der ikke køres med overlæs og for mange dyr. En lille detalje i de nyeste biler bliver, at værktøjskassen på siden af bilen er opvarmet – det er træls at stå i vinterkulden med en isnende kold skruenøgle.
Der stilles store krav til hygiejnen i lastbilernes transportrum. Mellem hver opgave skal bilerne gøres grundigt rene. Det foregår ofte hos landmændene med rengøringsudstyr, højtryksrenser, som er monteret på bilerne.

En flok 13 uger gamle grise, der hver vejer op til 35 kilo.

Firmaet, med en Jeppesen som styrmand, havde i oktober 2010 40 års fødselsdag. I 2008 kunne Niels, som 45-årig, fejre sit eget 25 års jubilæum. Han kan nu, inden han er fyldt 50, godt se lidt tilbage og betragte det han selv betegner som et livsværk. Navnet “Bette Gris” er 1. januar 2011 navnet på firmaet. Gennem årene har Niels opkøbt forretninger der handlede med, og transporterede smågrise i hele Thy.

Den store Scania er klar til at læsse grise hos landmand Morten Jensen i Skjoldborg.