Egon blev landpost og han er helt tosset med fly

POST OG FLY: For drengen Egon begyndte flyinteressen med at bygge modelsvævefly i det gamle missionshus på Kirkegårdsvej i Thisted. Egon Bjerre har holdt fast ved interessen for fly og flyvning siden. Han har haft et arbejdsliv som landpost, og nu er han forhenværende.

Af Klaus Madsen – 20. maj  2010

THISTED: Da Egon Bjerre i 1964 havde bestået alle eksaminer til realeksamen på Thisted Borgerskole var han allerede startet hos postvæsenet.  Han måtte derfor have fri et par timer fra arbejdet som telegrafbud for at få udleveret beviset på bestået realeksamen. Egon var født i 1946 på Kapelstensvej i Dragsbæk – på den side af vejen, hvor børnene gik i Thingstrup Skole. Som han selv udtrykker det, blev han “udtaget” til at gå på realen på Borgerskolen i Thisted, og det var noget af en omvæltning. Her oplevede Egon, at kunne man ikke følge med, så var man tabt.

Klik på billedet for at høre Egon Bjerre  fortælle og se billeder.

Egon ville egentlig have været mekaniker – det var drengedrømmen. Der var bare ingen læreplads at få i 1964. Han fik så mulighed for at blive telegrafbud på posthuset i Thisted og startede 12. juni. Det skulle vise sig at blive til næsten 40 år ved postetaten. Et telegrafbud mødte en dag fra 7.00 til 16.00 og næste dag fra 12.00 til 22.00. Arbejdet bestod i at køre ud med telegrammer, hjælpe pakkeposten og iøvrigt tage posthusets forefaldende arbejde. Egon har i al slags vejr taget lange ture til Vorupør og Hjardemål på knallert med telegrammer. Der var hverken vejenavne eller numre, og han var mange gange nødt til at spørge sig for. Når han havde den sene vagt skulle han være tilbage på posthuset i Thisted inden 21.00 – han skulle rundt i byen for at tømme postkasserne.

Egon Bjerre med en cylinder fra en flymotor. Cylinderen var sangskjuler til Egons 50 års fødselsdagfest.

Mekanikerdrømmen havde Egon stadig, men det var svært at blive lærling med en ugeløn på 18 kroner, når han var begyndt at tjene penge ved postvæsenet. Egon blev tilbudt at blive postaspirant og var i 2 år i Hundborg. Han kom så på prøve i yderligere 2 år inden han blev landpostbud, og tjenestemand med blå uniform. Det blev til mere end 30 år. Først i og omkring Hundborg hvor han fik en cykelrute – 23 kilometer om formiddagen og 4,5 kilometer om eftermiddagen. I 1968 blev cyklet byttet ud med en postbil. Ruterne blev gennem årene ændret,  og Egon sluttede med en rute  der startede i Sjørring og sluttede i Sdr. Vorupør.  Hundborg var altid en del af Egons rute. Uniformen blev også rød. Det blev gode år, inden han desværre måtte stoppe som 58-årig.

I 1994 var det 50 år siden dette danskbyggede KZ-4 ambulancefly blev taget i brug af redningsselskabet Zonen. Jubilæet var anledningen til, at Egon Bjerre meldte sig ind i foreningen Dansk Veteranfly Samling – nu Danmarks Flymuseum i Stauning. EGON BJERRES REGISTRERING:  OY-DIZ     S.A.I.  KZ-IV                                                           Bygget i Kastrup (og Hellerup) 1944 S/N: 43                   00171                   05.07.44                                    Zone-Redningskorpset, Platanvej 19, København V 01102                   02.04.64                                    1) Aerokort A/S, Løvegården, Hovedgaden 14, 2791 Dragør 2) Dansk Luftfart Service v/ Ditlev Valbjørn, Kastrup Havareret 1979, Geding Mose (Skejby) ved Arhus 07481                   05.04.88                                    Dansk Veteranflysamling v/ Bertel Kring, Solmarksvej 34, 8240 Risskov 07481                   ?.91 ?                      Dansk Veteranflysamling v/ Bertel Kring, Stauning Lufthavn, 6900 Skjern 07481                   ?.94 ?                      Dansk Veteranflysamling v/ Karsten Knudsen, Bakkedraget 48, 6940 Lem St. 12003                   ?.94 ?                      Dansk Veteranflysamling v/ Karsten Knudsen, Bakkedraget 48, 6940 Lem St. 12003                   07.09.07                                    Danmarks Flymuseum v/ Karsten Knudsen, Bakkedraget 48, 6940 Lem St. Registrering/-er: OYU-DIZ CoA nr.: 134 Konstruktion: Skandinavisk Aero Industri A/S. Fabrik: Skandinavisk Aero Industri A/S, Hellerup og Kastrup, Danmark. MTOW: ? kg, max. pass.: ? MTOW: 1845 ? kg, antal sæder: 4 ? Bem.: Havareret den 26-05-1979 i Geding Mose (Skejby) ved Arhus. Zone-Redningskorpset anskaffede de to eneste KZ-IV der er bygget, nemlig OY-DIZ i 1944 og OY-DZU i 1949 (sidstnævnte er nu i Danmarks Flyvemuseum). OY-DIZ blev bestilt den 2. November 1942 og påbegyndtes i Aalborg, hvor Skandinavisk Aero Industri dengang var beliggende. I 1943 flyttede fabrikken til lejede lokaler i Hellerup, og det næsten færdige fly blev midt i december transporteret dertil som dækslast på et lille fragtskib. Flyet blev færdiggjort i Hellerup og i april 1944 blev det transporteret til Kastrup, hvor slutmonteringen fandt sted i det Danske luftfartsselskabs hangar.. det fløj første gang den 4. Maj 1944 og ifølge samtidige avisreferater stod flyet incl. radio, reservemotor og udstyr i ca. 125.000 kr. Flyet blev leveret med 130 hk Gipsy Major I motorer, men fik i 1956 Gipsy Major X motorer på 145 hk. OY-DIZ’s første ambulanceflyvning, Rønne-København, fandt sted den 14. Juli 1944. Flyet blev i foråret anvendt af den svenske greve Folke Bernadotte ved dennes forhandlinger om frigivelse af danske og norske KZ-fanger og blev i 1949 navngivet Folke Bernadotte. Det forblev i brug så længe Zonen eksisterede som selvstændigt korps.  OY-DIZ blev anvendt af Aero Kort A/S som fotofly fra 1964. Flyet blev, efter havariet i 1979, genopbygget af Dansk Veteranflysamling, Stauning og flyver stadig. Blev prøvefløjet 05.06. 1954 Stauning.

I alle årene har fly og flyvning været Egons store interesse. Hans far var i bestyrelsen for Thisted Flyveklub, og det startede i drengeårene med modelsvævefly der blev bygget på klubaftener i det gamle missionhus på Kirkegårdsvej i Thisted. Da Egon kom til at tjene bedre ville han have et flycertifat. Han tog kontakt til en flyveskole i Skive. Instruktøren rådede ham til at kontakte en flyvelæge, og det er Egon meget taknemmelig for i dag. Det har sparet ham for en masse penge og mange ærgrelser. Øjnene, og dermed synet, var ikke helt så gode og stabile som det kræves for at få lov til at flyve. Egon kunne godt have fået certifikat, men han måtte være indstillet på, at synet i løbet af få år blev for dårligt til at flyve som pilot. Interessen for fly Egon bevaret. Han er medlem af Thisted Flyveklub.

Egon Bjerre bruger mange timer i sin computerhule omgivet af mange hyldemeter bøger og notater om fly og flyvning.

I 1994 havde KZ-4 ambulanceflyet 50 år jubilæum. Det var anledningen til, at Egon meldte sig ind i foreningen Dansk Veteranflysamling – nu Danmarks Flymuseum i Stauning. Mødet med det legendariske to-motorers fly og flyets fantastiske historie har haft stor betydning for Egon. Han har i mange år arbejdet med at lave et fuldstændigt register over alle danske fly, helikoptere og luftballoner fra 1920. Det har ført ham rundt til biblioteker, det kongelige bibliotek, flyvevåbnets bibliotek og flyhistioriske samlinger. Han har gennempløjet adskillige udgaver af Statstidende for at få oplysninger om ejerforhold – det var muligt når der var tinglyst pant i flyene. Oplysningerne i registret er flyets fabrikat og type, alder, ejere og eventuelle havarier.  Egons oplysninger om KZ-4 ambulanceflyet er detaljerede.

Egon Bjerre er også en dygtig fotoentusiast og flittig med kameraet når der sker markante ting i vetaranflyverdenen. Han fotograferede dette franske Broussard-fly da landede i Danmark.

KZ-4 ambulanceflyet har en særlig plads i Egons flyverhjerte. I forbindelse med et stævne på Thisted Lufthavn skulle KZ-4 flyet til Thisted. Egon kørte derfor til Stauning for at være med på turen til Thisted. Da stævnet var overstået fik han lov, med en instruktør ved siden af, at flyve det hvide fly tilbage til Stauning – for så at tage bilen tilbage til Thisted. KZ-4 flyet, der ejes af Danmarks Flymuseum i Stauning, har en særlig hsitorie. I slutninggen af Anden Verdenskrig brugte den svenske greve Folke Bernadotte flyet til at flyve til Tyskeland for at forhandle om frigivelse af danske koncentrationslejrfanger. Det fortælles, at flyet under et allieret luftangreb stod parkeret i Berlins lufthavn. Da angrebet var overstået stod det hvide fly med de rødse kors uskadt mellem ødelagte og brændende tyske fly. I nogle år var flyets ambulanceture legendariske i Danmark.

Egon Bjerre.

Hjemme ved computeren sidder Egon nu og arbejder for Danmarks Flymuseum i Stauning. Han laver registreringer, og han har blandt andet registreret og i detaljer beskrevet 310 sort-hvide dias med om om den navnkundige danske pilot Knud Clauson Kaas.

EGON BJERRES REGISTRERINGSOPLYSNINGER PÅ FLYET DER STÅR I THISTED LUFTHAVN: OY-TEK SOCATA TB 9 Tampico Byggeår: 1991 C/nr.: 1289 14342 18.11.04 1) Erling Haaning Klingenberg, Svalgaardsvej 16, Sjørring, 7700 Thisted 2) Henrik Brøndum Jeppesen, Gråkildevej 15, 7700 Thisted 3) Søren Kollerup Madsen, Kærledet 22, Sennels, 7700 Thisted 4) Jens Nygård Nielsen, Peder Madsensvej 10, 9492 Blokhus 14978 02.10.06 1) Per Horn, Gyvelvej 8, 7700 Thisted 2) Henrik Brøndum Jeppesen, Gråkildevej 15, 7700 Thisted 3) Jens Nygård Nielsen, Peder Madsensvej 10, 9492 Blokhus 4) Søren Kollerup Madsen, Kærledet 22, Sennels, 7700 Thisted Registrering/-er: F-GKVJ, EC-FFM, F-GRBE, SX-AEK, OY-TEK. LDB nr.: ? Konstruktion: SOCATA Groupe Aerospatiale. Fabrik: SOCATA, Tarbes, Frankrig MTOW: 1060 ? kg, max. pass.: 3 ? MTOW: 645 ? kg, antal sæder: 2 ? Foto: Egon Bjerre.

EGON BJERRES REGISTRERINGSOPLYSNINGER: OY-PIN Rutan Long-EZ Byggeår: 1983 S/N: 103-116 M 00412 02.06.93 Mogens Pind c/o Grønlandsfly, Box 1012, 3900 Nuuk, Grønland 08908 02.09.93 Mogens Pind c/o Grønlandsfly, Box 1012, 3900 Nuuk, Grønland 13606 10.07.02 Peter Bjerre, Postbox 123, 3910 Kangerlussuaq, Grønland 13606 ?.03 ? Peter Bjerre, Inspektørbakken 44, Box 619, 3900 Nuuk, Grønland Registrering/-er: SE-XFG, OY-PIN CoA nr.: X 0018.  Konstruktion: Rutan Aircraft Factory. Fabrik: Lennart Persson, Borrby, Sverige. (Hjemmebygget). MTOW: ? kg, max. pass.: ? MTOW: 645 ? kg, antal sæder: 2 ?Flyet står i Thisted Lufthavn. Foto: Egon Bjerre.

OY-FGA Fouga CM.170 Magister Byggeår: 1959 S/N: 230 M 00843 ? 14.02.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C M 00867 08.05.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C M 00880 04.07.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C 13300 13.08.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C Brændt på EKRK 2005 Registrering/-er: Frensh Air Force No. 230, 313-CV, 2-HA, F-GLMO, OY-FGA CoA nr.: 5770 Konstruktion: Fouga et Cie. Fabrik.: Potez-Air Fouga Cie, Toulouse, Frankrig. MTOW: ? kg, max. pass.: ? MTOW: 3230 ? kg, antal sæder: 2 Bem.: Typen blev anvendt af det franske opvisningshold ”Patrouille de France” i 20 år og er det første af typen på dansk register. Det flyver på ”Experimental”- luftdygtighedsbevis. Temmelig hårdt beskadiget (brændt) den 30.apr.2005 efter afbrudt start. Genopbygget af Air Service, Vamdrup med bl.a. bagkroppen fra F-GPHU (S/n 374) anskaffet fra Dutch Historic Jet Association, Lelystad, Holland. Genopbygningen blev foretaget af flymekaniker Thomas Møller, Thisted, men på værksted i Vamdrup. OY-FGA skulle egentligt have været skrottet, men en genopbygning blev valgt i stedet for anskaffelse af et andet, flyvedygtigt fly. SLV tillader nemlig ikke længere dansk-registrering af importerede udenlandske militære jetfly! Niels Egelund er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og deltids luftkaptajn på Bae 146 i Atlantic Airways (2003).

EGON BJERRES REGISTRERINGSOPLYSNINGER: OY-FGA Fouga CM.170 Magister Byggeår: 1959 S/N: 230 M 00843 ? 14.02.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C M 00867 08.05.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C M 00880 04.07.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C 13300 13.08.01 Niels Egelund, Frederiksberg Alle 100, 2.th., 1820 Frederiksberg C Brændt på EKRK 2005 Registrering/-er: Frensh Air Force No. 230, 313-CV, 2-HA, F-GLMO, OY-FGA CoA nr.: 5770 Konstruktion: Fouga et Cie. Fabrik.: Potez-Air Fouga Cie, Toulouse, Frankrig. MTOW: ? kg, max. pass.: ? MTOW: 3230 ? kg, antal sæder: 2 Bem.: Typen blev anvendt af det franske opvisningshold ”Patrouille de France” i 20 år og er det første af typen på dansk register. Det flyver på ”Experimental”- luftdygtighedsbevis. Temmelig hårdt beskadiget (brændt) den 30.apr.2005 efter afbrudt start. Genopbygget af Air Service, Vamdrup med bl.a. bagkroppen fra F-GPHU (S/n 374) anskaffet fra Dutch Historic Jet Association, Lelystad, Holland. Genopbygningen blev foretaget af flymekaniker Thomas Møller, Thisted, men på værksted i Vamdrup. OY-FGA skulle egentligt have været skrottet, men en genopbygning blev valgt i stedet for anskaffelse af et andet, flyvedygtigt fly. SLV tillader nemlig ikke længere dansk-registrering af importerede udenlandske militære jetfly! Niels Egelund er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og deltids luftkaptajn på Bae 146 i Atlantic Airways (2003). Foto: Egon Bjerre.

Opdateret 22. maj 2010.